نشست تخصصی با حضور پروفسور حسن عشایری و دکتر شیوا دولت‌آبادی در دانشگاه علم و هنر برگزار شد. در این نشست که با حضور اعضای گروه روانشناسی و دانشجویان دکتری همراه بود، موضوعات مهمی از جمله روانشناسی رشد کودک، تأثیر عوامل محیطی و فیزیولوژیک بر مغز، نقش تکنولوژی در روانشناسی، ضرورت خردورزی و تفکر انتقادی و مسئولیت اجتماعی روانشناسان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، نشست تخصصی ارزشمندی با حضور پروفسور حسن عشایری، روان‌شناس و عصب‌شناس برجسته و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر شیوا دولت‌آبادی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس هیئت مدیره انجمن روانشناسی ایران، به همراه اعضای گروه روانشناسی و مشاوره این دانشگاه برگزار شد. این نشست که با هدف تبادل نظر علمی و تعامل با دانشجویان دکتری ترتیب یافته بود، به موضوع عمیق و اساسی "خردمندی و انسانیت" پرداخت.

در این نشست پربار، عشایری با بیان دفاعی از موضع علمی خود، به تبیین سایکوکراماتولوژی ضربه‌های روانی پرداخت و بر اهمیت درک چگونگی وقوع این ضربه‌ها تأکید کرد. وی با اشاره به آغاز فعالیت روانشناسی در ایران و سایر نقاط جهان، بر مسئولیت خطیر روانشناسان در قبال جامعه تأکید نمود. عشایری با بیان مثال‌های عینی، به موضوع رشد کودک ایرانی از بدو تولد تا شش سالگی پرداخت و بر لزوم توجه روانشناسان به شرایط خانوادگی، محیطی و اجتماعی کودکان تأکید کرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام‌شده در تهران بر روی مادران باردار، به تأثیر موسیقی بر رشد جنین و وجود حافظه پنهان در نوزادان اشاره کرد و از مفهوم "روانشناسی قبل از تولد" سخن گفت. این عصب‌شناس برجسته، بر لزوم آینده‌نگری در روانشناسی تأکید و اظهار داشت روانشناسان آینده باید به عوامل مؤثر بر رشد مغز، از جمله تغذیه و عوامل محیطی توجه ویژه‌ای داشته باشند. وی هشدار داد که به دلیل عوامل مختلف از جمله آلودگی هوا و استرس، ممکن است شاهد کاهش سرعت انتقال عصبی در نسل‌های آینده باشیم.

عشایری با اشاره به تغییرات ساختار خانواده و افزایش طلاق، بر ضرورت بهره‌گیری از تکنولوژی در روانشناسی، همراه با حفظ نقش محوری خود روانشناس تأکید کرد. وی خاطرنشان کرد اگرچه تکنولوژی پیشرفته ضروری است، اما روانشناس با دانش خود باید فراتر از تکنولوژی عمل کند، زیرا با فرآیندهای عالی ذهن شامل ادراک، شناخت، آگاهی و سازمانبندی رفتار سروکار دارد.

این استاد برجسته، به تفاوت میان هوش مصنوعی و خرد مصنوعی پرداخت و اظهار داشت پیشرفت علم به تنهایی به عقلانیت کمک نمی‌کند. وی با اشاره به نظرات کانت، بر اهمیت "خرد" به‌جای "خرد ابزاری" تأکید و بیان کرد روانشناسی باید به سمت خردگرایی حرکت کند. عشایری نقش دانشگاه را تنها انتقال اندیشه‌های علمی ندانست و بر پرورش تفکر انتقادی، نوآوری و اندیشه‌های نو در دانشگاه تأکید کرد. وی از روانشناسان خواست تا بتوانند دانش تخصصی خود را به زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم بیان کنند.

وی در ادامه با اشاره به نظرات ماکس وبر، به تأثیر مرموز شغل بر فرد پرداخت و روانشناسی را یکی از مشاغلی دانست که می‌تواند بر نگرش و بینش فرد تأثیر بگذارد. عشایری پدیده "از خودبیگانگی" در انسان مدرن را یکی از عوامل مشکلات روانی دانست و بر لزوم ایجاد تحول در آموزش و پژوهش روانشناسی در ایران تأکید کرد. در پایان، وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌هایی مانند جراحی پلاستیک، بر ظرفیت‌های بالای کشور در عرصه‌های علمی مختلف تأکید نمود.

در این نشست، دانشجویان دکتری و اعضای گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه علم و هنر، به تعامل و تبادل نظر با این دو استاد برجسته پرداختند که فضایی پربار و آموزنده را برای حاضران به ارمغان آورد.


Science & Arts University
  • دانشکده فنی و مهندسی:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۰
  • دانشکده علوم انسانی:
    یزد، میدان عالِم، انتهای بلوار شهدای گمنام
  • ۸۹۱۵۸-۱۳۱۳۰
  • (۰۳۵)۳۸۲۰۷۱۸۰-۷
  • (۰۳۵)۳۸۳۰۲۱۸۴
  • دانشکده هنر:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۴
  • info [at] sau.ac.ir