نشست تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز در دانشگاه علم و هنر به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر، نشست تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز به میزبانی دانشگاه علم و هنر یزد بصورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

در این نشست که امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 در دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر  برگزار شد، پس از قرائت قرآن کریم و پخش کلیپی از شهادت رئیس جمهور خدوم و مغتنم  جناب آقای دکتر رئیسی، دبیر علمی همایش «دکتر سید محمود طباطبایی»، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور جناب آقای دکتر رئیسی و هیات همراه، از برگزارکنندگان نشست‌های قبلی تشکر کرد و به ارائه خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در آن نشست‌ها پرداخت.

دکتر طباطبایی در ادامه، به ارائه تعریفی از دانشگاه حکمت بنیان و تشریح نقش دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تحول نظام آموزشی پرداخت. وی با اشاره به ضرورت توجه به ارزش‌های اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزشی، به ویژه در دانشگاه‌های حکمت بنیان، بر اهمیت این موضوع در تربیت نسل آینده تأکید کرد.

پس از سخنان دکتر طباطبایی، کلیپی در خصوص دانشگاه علم و هنر یزد به نمایش درآمد و سپس اساتید سخنران به ارائه مباحث خود پرداختند.

دکتر ابراهیم مزاری عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به ارائه مباحثی در خصوص حکمرانی آموزش عالی پرداخت.

دکتر مزاری در این نشست، مفهوم حکمرانی آموزش عالی را متشکل از کلمات تخصصی و عبارات به دقت ساخته شده به منظور تولید معنا و اندیشه‌ای فهمیده شده برای منش‌ها و رفتارهای مشخص در وسعت آموزش عالی غیردولتی خواند.

وی با بیان اینکه حکمرانی مردمی‌ترین و مشارکتی‌ترین پدیده اجتماعی شناخته شده است، آن را پیچیده‌ترین مفهوم اجتماعی با رویکردی میان‌رشته‌ای و بین‌رشته‌ای و فرارشته‌ای با عناصر و عوامل فراوان دانست.

دکتر مزاری در ادامه به ویژگی‌های آموزش عالی غیردولتی اشاره کرد و گفت: نزدیک بودن به نیاز مخاطبان آموزشی و پژوهشی، سریع و چابک بودن به خاطر الزامات مالی و همچنین اندازه سازمانی کوچک و متوسط، پیشگام بودن و تغییر سریع نسبت به تحولات پیرامونی و ملی بودن از کلانشهرها تا عمق راهبردی کشور از جمله این ویژگی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه هر مرکز آموزش عالی غیردولتی براساس این حکمرانی می‌تواند ضمن شناسایی نیازهای پژوهشی استانی و منطقه‌ای در این رابطه سیاستگذاری آمایشی داشته باشد، ادامه داد: تعریف تیم‌های حل مساله و ارتباط مداوم با دستگاه‌های اجرایی و صنایع منطقه‌ای نیز می‌تواند در این رابطه مورد اهتمام قرار گیرد.

دکتر مزاری در پایان تاکید کرد: حکمرانی آموزش عالی غیردولتی می‌تواند با ظرفیت مردمی و مخاطب‌محور بودن و پهنه ملی حضور آموزشی و پژوهشی در کنار انعطاف سرعت و پابکی برای حرکت در لبه دانش و فناوری موثر واقع شود.

در ادامه نشست تخصصی، دکتر مسعود احمدخانی عضو هیات علمی این دانشگاه به ارائه سخنرانی در خصوص ارزش‌های اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه حکمت بنیان با توجه به شیوه‌های آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی پرداخت.

دکتر احمدخانی در این سخنرانی با اشاره به اهمیت روزافزون اخلاق در دنیای امروز، به ویژه در عرصه آموزش عالی، گفت: دانشگاه‌های حکمت بنیان به عنوان نسل جدیدی از دانشگاه‌ها، باید در کنار آموزش علم و دانش، به ارزش‌های اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای دانشجویان نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای مجموعه‌ای از اصول و قواعد رفتاری است که در یک حرفه خاص حاکم است، افزود: در دانشگاه‌های حکمت بنیان، باید اخلاق حرفه‌ای متناسب با رشته‌ها و گرایش‌های مختلف تحصیلی تدوین و به دانشجویان آموزش داده شود.

دکتر احمدخانی در ادامه به برخی از شیوه‌های آموزش اخلاق در دانشگاه‌های غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی اخلاق حرفه‌ای، دعوت از متخصصان اخلاق برای سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، و همچنین تشویق و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در زمینه اخلاق می‌توانند از جمله این شیوه‌ها باشند.

دکتر حامد فلاح معاون پژوهش و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر نیز در این نشست به نقش هوش مصنوعی در دانشگاه‌های حکمت بنیان پرداخت.

وی با بیان اینکه مفهوم «حکمت» با واژه خرد و دانش قرابت و نزدیکی دارد، گفت: از طرفی در تفکر سیستمی هر اتفاقی حاصل یک سری ضوابط در پس آن رویداد است، لذا ذینفعان می‌تواند بسیار موثر و حائز اهمیت باشند.

دکتر فلاح در ادامه به رشد روزافزون ابزارهای هوش مصنوعی و به تاثیرگذاری آنها به عنوان ابزاری جهت تحلیل داده‌ها و بینش‌ها، اتوماسیون و بهینه‌سازی فرایندها، پشتیبانی از تصمیم‌گیری استراتژیک، تحلیل ریسک و مدیریت بحرانها و همچنین تصمیم‌گیری در زمان واقعی اشاره کرد.

وی با بیان برخی مزیت‌ها و معایب هوش مصنوعی به عنوان رقیب انسان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: راهکار مناسب در این باره استفاده از این ابزار در کنار انسان برای رشد و شتاب‌بخشیدن به خرد و حکمت است.

دکتر فلاح در پایان تاکید کرد: دانشگاه به عنوان محل زایش دانش باید راهکارهای مناسب و جدید برای رفع مشکلات آینده بشر فراهم آورد و هوش مصنوعی در این رابطه می‌تواند به کمک دانشگاه به ویژه در مسائل پیچیده جوامع امروزی بیاید.

در این نشست همچنین سایر اساتید و صاحب‌نظران حاضر به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی پرداختند. لازم بذکر است چهارمین نشست تخصصی این همایش روز چهارشنبه 9 خرداد در دانشگاه امام صادق برگزار می شود.


Science & Arts University
  • دانشکده فنی و مهندسی:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۰
  • دانشکده علوم انسانی:
    یزد، میدان عالِم، انتهای بلوار شهدای گمنام
  • ۸۹۱۵۸-۱۳۱۳۰
  • (۰۳۵)۳۸۲۰۷۱۸۰-۷
  • (۰۳۵)۳۸۳۰۲۱۸۴
  • دانشکده هنر:
    یزد، بلوار دانشجو
  • ۸۹۱۶۷-۱۳۳۳۵
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۸۰-۹
  • (۰۳۵)۳۸۲۶۴۰۹۴
  • info [at] sau.ac.ir